Nyt kapitel i drejebogen...

Costa Rica, Caribien, og Guatemala...

semi-overcast 25 °C

Hej allesammen

Haaber virkelig, at I nyder, at det er blevet sommer derhjemme. Vi er selv i en geografisk zone, hvor regnsaesonen for alvor er gaaet i gang. Det betyder at der som udgangspunkt baade er lidt sol og regn paa samme dag. Dog holder vi stadig nogle fornuftige temperaturer, omend noget fugtige.

Anyways, vi er nu i Guatemala, og befinder os ved en idyllisk lille by som sidder lige paa en soe ved navn Lago Atitlan. Sidste gang vi berettede var vi stadig i Ecuador, og herefter floej vi til Costa Rica. Costa Rica befandt vi os i i smaa to uger og herefter floej vi saa videre til Guatemala, hvor vi altsaa befinder os i skrivende stund. Vi har sagt godt og grundigt farvel til Sydamerika og skal nu koncentrere os om Centralamerika i den knappe tid, som vi efterhaanden har tilbage.

Costa Rica blev som sagt det foerste land i Centralamerika, som vi stiftede bekendtskab med. Vi ankom til hovedstaden, San Jose, med fly fra Quito, Ecuador. Selve byen er ikke det mest spaendende, vi har befundet os i. Det havde vi ogsaa indstillet os paa paa forhaand, og brugte de 2 foerste overnatninger her til at planlaegge resten af landet. Fra San Jose kom vi til ud til den Caribiske kyst via bus og baad. Herfra tog vi paa en rigtig fed tur ind i Nationalparken Tortuguero. Vi havde et par super fede dage med masser af baadfart rundt i naturreservatet, overnatning inde i den tropiske regnskov, samt generelt mange dyreindtryk rigere. Vi fik set en masse forskellige aber, krokodiller, fugle, osv. Det, der gjorde det stoerste naturindtryk paa os var nok moedet med det 3-taaede dovendyr. Det er et fantastisk sjovt og roligt dyr, som bedst ligner en kaempe teddy bamse.

Efter nationalpark gik turen videre sydpaa ned af kysten til en lille strandby ved navn Puerto Viejo. En dejlig lille by, der lever efter de caribiske normer og rytmer, og hvor det primaert handler om bare at traekke stikket ud. Her havde jeg saa mulighed for endelig at faa taget mit dykker koerekort, mens Charlotte kunne baske sig i pina coladas, sol og strand. Det var en lidt surrealistisk oplevelse, det hele - baade det foerste moede med vejrtraekning paa 20 meters dybde, og saa fornemmelsen af at vaere tilbage paa skolebaenk, med indlagte lektier og quizzer som skulle bestaas. Det er en ubeskrivelig oplevelse at dykke, men det kan kraftigt anbefales. Charlotte var med mig paa de to sidste dyk, saa hun kunne bistaa mig og give mig tricks fra hendes undervands-repertoire. Alt forloeb som det skulle, og jeg kan nu kalde mig Certified Open Water Diver...JUBIII! Ellers gik tiden mest med at koere op og ned af kysten paa lejede cykler, og indtage de forskellige sevaerdigheder. Vi var blandt andet paa en kakao plantage, hvilket var super spaendende for saadan et par choko-snobber som os.

Paa vejen tilbage til San Jose, naaede vi at komme ud paa whitewater rafting paa Rio Pacuare, eftersigende den bedste flod til den slags i Centralamerika. Raftingen var inddelt i hhv. kategori 3 og 4 rapids, og siden det var vores foerste gang at proeve den slags, var det ogsaa mere end rigeligt for os. Det var en super sjov dag, hvor vi fik arbejdet for foeden, svoemmet rundt (frivilligt) og nydt en masse grin med vores gode instruktoer, Ivan, og de oevrige 4 foelgesvende, som sad i gummibaaden.

Fra San Jose floej vi til Guatemala City. Denne hovedstad er heller ikke noget at skrive hjem om, saa det vil jeg undlade. Vi fik en bus videre til Antigua, som til gengaeld er en super charmerende gammel koloniby, med masser af muligheder for at se ruiner, kirker og museer, og nyde god mad & vin. Det var dejligt at komme et sted hen hvor det var muligt at dele en flaske god vin, saa det gjorde vi saa...
Herefter tog vi saa videre til Chichicastenango (blandt lokale kaldet Chi Chi), som er en by der samler sig om et kaempe (kraemmer) marked to gange om ugen. Her kunne vi saa koebe det saedvanlige turist grej, samt mad og levende kyllinger, skulle det vaere aktuelt. Charlotte fik koebt en masse (dog ingen kyllinger), og selv jeg maatte kapitulere og gribe til pengepungen et par gange. Der var rig mulighed for at faa testet hvor gode vi var til at faa pruttet om priserne, og vi kan nu konstatere at det nok ikke er vores spidskompetence. Omvendt, er tingene saa imponerende billige i Guate at det naesten synes overfloedigt at staa og forhandle om prisen paa en taske skal vaaere 30 eller 20 kr. MEN, som Charlotte siger, "det er jo mere princippet i det end selve slutprisen der er afgoerende". Om aftenen rejste vi videre til San Pedro de Laguna, hvor vi saa befinder os nu. Vi har indlogeret os paa et udmaerket hotel med udsigt over den smukke soe og de omkringliggende bjerge. Guetamala er klart centrum for den gamle Maya kultur og det kan man sagtens maerke. Mange af de lokale vader stadig rundt i deres traditionelle (farverige) klaeder, baerende forskellige ting paa hovedet. . .det er ret vildt at befinde sig midt i saadan en kultur. Samtidig kan man ogsaa sagtens maerke at de er meget afhaengige af os turister, for at faa deres oekonomi til at haenge sammen. Befolkningen er dog super rare og har som regel et smil paa laeben - sjovt som det er smittende!

Det eneste negative ved at rejse rundt i et u-land er faktisk, at man hele tiden faar forstyrret sin nattesoevn af super veloplagte haner, der synes det er passende at gale hele natten og dagen med for den sags skyld - Den tosse der har sagt at haner foerst galer ved solopgang skal have en flad!

That's all for now, folks - mindre end en maaned tilbage...som tiden dog farer afsted.

Mange kaerlige hilsner og kys og kram og gode tanker