Mexico med loeg paa

Farvel til Latinamerika...

semi-overcast 18 °C

Kaere familie og venner,

Efter 5 maaneder maatte vores hjemrejsedag jo komme, og i morgen sker det saa: Vi vender atter snuden mod Danmark! Det er baade glaedeligt og vemodigt at vores lange rejse nu er slut, men vi har rygsaekken fuld af gode minder, lidt souvenirs og masser af fotos (som I selvfoelgelig nok skal faa at se).

De sidste to uger har den staaet paa Fiesta & Siesta i Mexico. Maaske nok mest af det sidste, eftersom vi har opholdt os i tre smukke strandbyer, hvor baase strand og vand kunne vaere taget direkte fra et postkort. Foerste stop var Tulum, hvor vi indimellem strandturene fik set en saakaldt "cenote", et stort hul i jorden fyldt med det klareste vand. Vi beseogte ogsaa en Maya-ruin, som laa smukt ud til kysten.
Derefter gik turen videre til Playa del Carmen, et noget mere turistet sted. Vi var dog lidt uheldige med vejret de foerste par dage, da en tropisk regnstorm valgte at passere hen over byen og oversvoemmede gaderne. Dette endte dog med at vaere til vores fordel, da vi blev opgraderet til et luksus-vaerelse paa vores hostel, eftersom vores oprindelige vaerelse (som ellers var en virkelig hyggelig strandhytte), havde utaet tag - regnen dryppede simpelthen lige ned i sengen! Saa vi havde 4 dage i det skoenneste vaerelse, og solen kom da heldigvis frem de sidste dage. Saa var det bare ned paa stranden, leje to liggestole og en parasol og saa ellers faa mad og drikke serveret loebende - that's life :-)

Efter Playa tog vi laengere nordpaa til en lille oe kaldet Isla Mujeres ("Kvindernes Oe"). Det var et sandt lille paradis, hvor vi en af dagene var ude paa den vildeste dykkertur. Det var et saakaldt "drift dive", hvor man lader sig flyde med stroemmen - og det gaar bare staerkt! Undervejs saa vi mange havskildpadder, nogle endda i hed parring (se det uploadede foto). Saa har man set det med! Den naeste dag tog vi paa en badtur ud for at se hvalhajer. Vi sejlede afsted om morgenen, 10 personer, deriblandt en dame, der virkelig lignede Samantha fra Sex and the City (det var dog, desvaerre, ikke hende). Efter 5 timer i stegende sol havde vi stadig ikke set skyggen af en hvalhaj, og hvad vaerre var: Baaden havde hverken tag eller toilet, saa det var bare om at holde sig og ellers blive stegt, hvis man ville se den haj. Efter endnu nogle timer, vendte vi snuden hjemad, men pludselig larmede baadradioen som en hysterisk fodboldkamp: Hvalhajen var fundet! Alle baadene fes hen til hajen og saa var det ellers bare ned i vandet med snorkelustyr og snorkle med den! Da det blev vores tur hoppede vi glade ned og taenkte "hvor er den mon?", men idet vi fik masken under vand, saa man hajen SVOEMME LIGE I MOD OS! Stoffer blev naesten ploejet ned af den, men naaede lige at flytte sig. Kaeft, den er stor, saadan en hvalhaj! Men hvor var det dog ogsaa en kaempe oplevelse at snorkle med den - hele ventetiden vaerd!
Fra strand og vand tog vi igen ind i landet til byen Mérida, en hyggelig kolonitidsby. Her var vi paa en dagstur til Maya-ruinen Chichen Itza, som var meget smuk. Oplevelsen blev dog en smule forstyrret at de mange saelgere, der var paa pladsen. Mérida var ellers en meget varmt by, men heldigvis boede vi paa et hostel med swimmingpool, en gave, naar det er 35 grader!
De sidste par dage har vi vaeret i Mexicos hovedstad, Mexico City. Her er nok at lave, for byen er kaempe stor, men har heldigvis et godt metro-system, der bringer os rundt. Vi har set ruinerne af Tenochtitlan, den Azteker-by, som MC er grundlagt paa. Det var en stor oplevelse at se, men ogsaa soergeligt at vide, hvordan spanierne i sin tid har oedelagt saa storslaaet en kultur! Men det er jo selvfoelgelig den samme historie som i resten af Sydamerika... I gaar saa vi to Frida Kahlo museer, og i dag staar den paa antropologi-museum...og shoppping :-)

Naa ja, hvorfor den overskrift paa bloggen taenker I maaske? Maden i Mexico er faktisk rigtig god, og der er mere guacamole end selv Charlotte kan droemme sig til. Naar man kommer fra et land som DK, taenker man at man ikke rigtig kan blive overrasket over brugen af loeg i praktisk talt alle retter. Det samme goer sig ihvertfald ogsaa gaeldende her, og maengderne af specielt raa loeg er til tider meget overvaeldende!!

Okay folkens! Paa mandag ses vi altsaa igen i DK. Vi har loebende forsoegt med diverse observeringer, samt generelle rejsebeskrivelser, som vi haaber har vaeret spaendende at laese. Og derfor maa det ogsaa vaere passende med en kort opsummering af de vigtigste punkter, i meget vilkaarlig raekkefoelge...
I loebet af vores rejse har vi vaeret igennem 10 lande, boet paa 52 hostels, spist utallige at laekre (og mindre laekre) retter, set fantastiske dyr og smukke ruiner, og vi vender hjem lidt brunere og med noget lysere haar! At rejse som aeldre backpacker er helt klart anderledes end at tage afsted lige efter gymnasiet, for eksempel. Vi er uden tvivl blevet mere magelige - nyder helt sikkert de stille stunder ligesaa meget som de larmende; det er ikke lige meget hvad man putter i hovedet og en vis mad kvalitet er lig med hoejere livskvalitet; og afslutningvis vil vi tilfoeje at det slet ikke er ligesaa farligt at rejse her, som man har gaaet og bildt sig ind hjemmefra. Vores fordomme har vaeret meget langt vaek fra den virkelighed, som vi har moedt. Syd- og Mellemamerika faar vores varmeste anbefalinger med - ubetinget!

Vi lander mandag den 11. juli, kl. 21.40 med flyet AF1350 (vores flytid er blevet aendret lidt i forhold til den oprindelige tid). Vi glaeder os uendelig meget til at se jer alle - foer eller siden - og give jer verdens stoerste kram!